Специалната част по информатика и информационни технологии се провежда под формата на тест. Проверява се подробното и задълбочено познаване на учебния материал по Информатика и Информационни технологии, застъпен в учебниците за средните училища, задължителна и профилирана подготовка за 9 и 10 клас, одобрени от МОН. Състои се от въпроси със затворен (структуриран) отговор, обхващащи всички 20 изпитни теми. Въпросите включват равнища на усвоеното знание, разбиране и приложение.
КОНСПЕКТ:
- Информация, информционни процеси и дейности. Единици за измерване на информацията.
 - Позиционни бройни системи. Преминаване от една бройна система в друга. Двоична позиционна бройна система. Аритметика в двоична бройна система.
 - Логически (булеви) функции. Конюнкция, дизюнкция и отрицание. Основни свойства.
 - История на компютрите. Компоненти на компютърната система. Поколения компютри. Класификация на компютрите.
 - Централен процесор и памет. Функционално предназначение. Основни характеристики. Структура.
 - Външна памет. Входно-изходни устройства. Видове. Основни характеристики.
 - Операционни системи. Същност и основни функции. Файлова система. Видове потребителски интерфейс. Основни дейности.
 - Компютърни мрежи. Същност и видове компютърни мрежи. Компоненти на компютърните мрежи. Локални мрежи.
 - Интернет (WWW). Видове адреси в Интернет. Работа с електронна поща, комуникация в реално време, пренос на файлове. Търсене на информация в Интернет. Web браузъри. Web документи - елементи, проектиране и създаване. Използване на скриптов език (HTML).
 - Компютърни вируси. Антивирусни програми. Класификация.
 - Компресиране и декомпресиране на данни. Програми за архивиране.
 - Системи за текстообработка. Основни действия с текст - въвеждане, коригиране, редактиране, търсене и заместване. Форматиране на документ – промяна на параметрите на символи и параграфи, настройка на страница.
 - Електронни таблици. Данни – типове и формати. Относително и абсолютно адресиране. Основни дейности - въвеждане, търсене, замяна, редактиране. Сортиране. Формули. Вградени функции. Диаграми.
 - Бази от данни. Релационен модел на данните. Системи за управление на бази от данни. Работа в база от данни. Основни обекти. Създаване на заявки, формуляри и отчети.
 - Компютърна графика. Графични файлови формати. Графични редактори. Създаване и обработване на графично изображение.
 - Компютърни презентации. Същност. Основни понятия. Елементи на слайд. Създаване, редактиране и форматиране на съдържанието на слайд. Действия със слайдове. Ефекти в компютърната презентация.
 - Алгоритми. Същност и основни характеристики на алгоритмите. Алгоритмични структури. Средства за описване на алгоритми.
 - Линейни структури от данни (списък, стек, опашка). Създаване. Основни действия.
 - Разработване на програми. Език за програмиране. Структура на програма. Среда за програмиране.
 - Език за програмиране (Pascal, C/C++). Прости типове данни. Операции. Изрази. Присвояване. Съставни типове (масиви, записи/структури, низове/масиви от символи). Подпрограми. Предаване на параметри.
ЛИТЕРАТУРА: 
- Държавни образователни изисквания за учебно съдържание по Информатика и Информационни технологии. Държавен вестник, 13.06.2000.
 - Действащите учебници по информатика и информационни технологии, задължителна подготовка за 9 и 10 клас, утвърдени от МОН.
 - Действащите учебници и учебни пособия по информатика и информационни технологии, свободноизбираема и задължителноизбираема подготовка 9-12 клас, утвърдени от МОН.
 - Николова, Н., А.Парушева. Информатика за зрелостен и кандидатстудентски изпит. Лодос, София, 2002.
 - Тодорова, М. Програмиране на C++. Сиела, София, 2004.
 - Тодорова, М. Програмиране на Паскал. Учебно помагало за IX и X клас профилирана подготовка, Сиела, София, 2002.
 - Смит, Т. М. Програмиране с Pascal. Принципи и методи. Техника, София, 2001.
 - Хорстман, К. Принципи на програмирането със C++. ИК Софтех, София, 2000.
ОБРАЗЕЦ НА ИЗПИТНИЯ ТЕСТ: 
1.     Работен лист в ЕТ се нарича:
А) всяка една таблица                             Б) група от клетки                       В) съвкупност от всички таблици
Г) именувана област от клетки              Д) именувана съвкупност от таблици
Отговор: А
2.     Посочете стойността на променливата М след изпълнението на следния програмен фрагмент:
| Текст на С++ | Текст на Паскал | 
const float X=2.1; const double Y=-2.0; int M; M=5; if (X+Y>1.01E-1) if (Y-X<4.0) M=M+2; else if (X-Y>0.41E+1)  M=M-2; else if (X>-Y) M=M-1;  else M=5*M;  | Const X=2.1; Y=-2.0; Var M: integer; … M:=5; If X+Y>1.01E-1 then if Y-X<4.0 Then M:=M+2 else if X-Y>0.41E+1  Then M:=M-2 else if X>-Y Then M:=M-1 else M:=5*M;  | 
А) 6                 Б) 5                        В) 7                        Г) 3                         Д) 4
Отговор: Б
3.     В опашка последователно са постъпили елементи със стойности: 7, 4, 2, 5, 9 и 8. От тази опашка се изваждат последователно четири елемента, след което се добавя елемент със стойност 3. Какви стойности имат елементите, които се намират в началото и края на опашката след изпълнение на горните операции?
А) 7 и 8          Б) 9 и 8                  В) 7 и 3                  Г) 9 и 3                  Д) 8 и 3
Отговор: Г
4.     Какъв е резултатът от събирането на двоичните числа 11011 и 1001, представен като десетично число?
А) 35               Б) 36                      В) 37                      Г) 38                       Д) 39
Отговор: Б